Ladder of Participation

Материал из ИОТ Вики - проекта сетевого социально-педагогического сообщества "СоцОбраз"

Перейти к: навигация, поиск

Ladder of Participation

The Ladder of Participation - a model designed by Roger Hart for thinking about youth participation. For youth participation to be meaningful you should strive to remain at the fourth rung or higher on the Ladder of Participation. What the Different Levels Mean 8) Youth-initiated, shared decisions with adults is when projects or programs are initiated by youth and decision-making is shared among youth and adults. These projects empower youth while at the same time enabling them to access and learn from the life experience and expertise of adults. 7) Youth-initiated and directed is when young people initiate and direct a project or program Adults are involved only in a supportive role 6) Adult-initiated, shared decisions with youth is when projects or programs are initiated by adults but the decision-making is shared with the young people. 5) Consulted and informed is when youth give advice on projects or programs designed and run by adults. The youth are informed about how their input will be used and the outcomes of the decisions made by adults. 4) Assigned but informed is where youth are assigned a specific role and informed about how and why they are being involved. 3) Tokenism is where young people appear to be given a voice, but in fact have little or no choice about what they do or how they participate. 2) Decoration is where young people are used to help or "bolster" a cause in a relatively indirect way, although adults do not pretend that the cause is inspired by youth. 1) Manipulation is where adults use youth to support causes and pretend that the causes are inspired by youth


Roger Hart's Ladder of Participation shows youth-initiated, shared decisions with adults as the top form of youth participation, followed immediately by youth-initiated and directed. This is somewhat controversial an issue for many people working with and around young people. Essentially, the debate is which of these levels of participation is actually the most meaningful?

Many believe that shared decision making is most beneficial to both young people and adults. This may be true in its purest form where adults and young people are equal and where power struggles rarely occur.

Others believe that young people are most empowered when they are making decisions without the influence of adults. Most often, this doesn't exclude adults but reduces their role to that of support.

Both arguments have merit; ultimately, it is up to each group to determine which level of participation is the most meaningful to them.


  1. Манипуляции. Дети говорят или выполняют то, что им было заранее сказано или предложено сказать или сделать. В этих случаях дети не понимают, о чем идет речь и какие вопросы рассматриваются.
  2. Декорации. Дети выполняют роль декораций в мероприятиях взрослых. В таких случаях детей не информирует о реальных целях или задачах. Дети не имеют представлений о том, почему их используют.
  3. Символическое участие. Взрослые собирают детей и просят их рассказать о том, что они думают о конкретном вопросе. Все мероприятие освещается СМИ, либо о нем информируются соответствующие органы. Мнения детей и их предложения в виде отчетов затем отправляются на пылящиеся полки. Взрослые же отчитываются перед обществом, что с детьми были проведены консультации, и было вынесено следующее решение. На самом же деле, детей слушали, но не выслушали.
  4. Дети инициируют мероприятие и сами же руководят его исполнением. Этот уровень участия является наиболее полным, однако, его практическое применение очень ограничено. Такого рода участия можно легко добиться в школе, семье или сообществе. Например, в школе дети могут сами организовать школьную стенгазету, либо детский карнавал, либо день рожде- ния. В данных случаях учителя или руководство школы могут ни- чего и не знать.
  5. Инициатива взрослых, но дети принимают участие в принятии решений. Инициативы исходят от взрослых, которые вовлекают детей на этапе оформления идеи. Дети принимают участие в разработке мероприятия и принятии решений, которые, в основном, принимаются коллегиально.
  6. Дети инициируют процесс, но советуются со взрослы-

ми. Этот уровень участия наиболее рациональный. И взрослые, и дети должны стремиться к нему. В данном случае дети придумывают идею или выступают с инициативой, которую представляют взрослым и просят дать им совет и помочь в выполнении поставленных задач.

Обеспечение наилучших интересов детей «Во всех действиях в отношении детей, независимо от того, предпринимаются они государственными или частными учреждениями, занимающимися вопросами социального обеспечения, судами, административными или законодательными органами, первоочередное внимание уделяется наилучшему обеспечению интересов ребенка».